Afsluiting van het opleidingsjaar
In het kader van afronding van het opleidingsjaar is ons gevraagd een tekenopdracht te bedenken en die ook daadwerkelijk geoefend te hebben met een aantal kinderen. En zo kwam het dat ik afgelopen week op een middag met een nichtje en neefje had afgesproken om te gaan tekenen. Bij binnenkomst trof ik ook nog twee buurkinderen aan. Met dit clubje van vier ging ik aan de slag met mijn opdracht.
Ik had bedacht dat ik met de kleuren van de regenboog wilde gaan tekenen. Een regenboog bestaat – van buiten naar binnen gekeken - uit de kleuren rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo, violet. Dat de kleuren van de regenboog overeen komen met de kleuren van de chakra’s is iets dat ik in mijn voorbereiding op deze middag heb meegenomen. Door met alle chakra kleuren te tekenen, kan tekenen harmoniserend werken. Ik heb er echter voor gekozen om dit niet te bespreken met de kinderen. Achterliggende gedachte hierbij was dat ik hen vooral wilde laten genieten van het tekenen met kleuren en hen hierbij niet wilde overvoeren met informatie.
Om lekker te kunnen tekenen, zijn goede materialen belangrijk. Ik had fijn papier bij me en een aantal mooie tekenmaterialen: Lyra potloden, wasblokjes van Stockmar en oliepastels van Van Gogh. Het is leuk voor kinderen om verschillende materialen uit te kunnen proberen.
Kleurencirkel van mijn nichtje (11 jaar) |
De opdracht uitgewerkt
De opdracht bestaat uit twee deelopdrachten.
1. Mijn eerste vraag aan de kinderen was of ze met de kleuren van de regenboog een kleurencirkel wilden maken, daarbij in het midden beginnend en naar buiten toe werkend. Hierbij mochten de kleuren van de regenboog in willekeurige volgorde gebruikt worden. Feitelijk tekenden ze hiermee een mandala.
Een en dezelfde vraag aan vier kinderen, leidde tot vier heel verschillende tekeningen. De omvang van de cirkel varieerde, er was verschil te zien in de intensiteit van de kleuren en in een aantal cirkels overheersten vooral warme kleuren, waar in andere cirkels koele kleuren de boventoon voerden.
2. Vervolgens vroeg ik hen welke kleur hen het meest aansprak. En waar deze kleur hen aan deed denken. Mijn nichtje bijvoorbeeld koos voor de gecombineerde kleur blauw – groen en zij vertelde dat deze kleur haar aan vogels en vrijheid deed denken. Aan haar en aan de anderen heb ik gevraagd om hun associatie met de gekozen kleur in een nieuwe tekening tot uiting te laten komen. En zonder ook maar enigszins te aarzelen, gingen ze aan de slag en ontstonden er vier prachtige tekeningen.
2. Vervolgens vroeg ik hen welke kleur hen het meest aansprak. En waar deze kleur hen aan deed denken. Mijn nichtje bijvoorbeeld koos voor de gecombineerde kleur blauw – groen en zij vertelde dat deze kleur haar aan vogels en vrijheid deed denken. Aan haar en aan de anderen heb ik gevraagd om hun associatie met de gekozen kleur in een nieuwe tekening tot uiting te laten komen. En zonder ook maar enigszins te aarzelen, gingen ze aan de slag en ontstonden er vier prachtige tekeningen.
Vogels en vrijheid uitgebeeld door mijn nichtje (11 jaar) |
Mijn neefje vroeg aan het einde “En, wat hebben we nu geleerd?” Ik vroeg hem die vraag zelf te beantwoorden, waarop hij reageerde met de opmerking “Ik heb vooral heel erg genoten!” Die reactie maakt me blij, want daarmee was ik in mijn opzet geslaagd.
Vervolg
Hun enthousiasme was zo groot, dat die middag spontaan een tekenclubje is ontstaan dat vanaf nu elke woensdagmiddag bij elkaar komt. Een groter compliment hadden ze me niet kunnen geven.
Deze week gaan we een familiebos tekenen. Benieuwd naar deze opdracht en de resultaten hiervan? Blijf dan mijn blog volgen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten