Tekening van Joran, 9 jaar en 8 maanden |
De opdracht uitgewerkt
Joran had zijn vriendje Wout weer
uitgenodigd om ook te komen tekenen. Om te beginnen liet ik hen met een
passer twee cirkels trekken. Dat op zich was al een uitdaging, omdat ze nog
nooit met een passer hadden gewerkt. Maar met enige hulp lukte hen dat
uitstekend. Ze tekenden een kleinere binnencirkel en daaromheen een grotere
cirkel. De grotere cirkel verdeelden zij daarna in vier delen.
Vervolgens vroeg ik hen om in het
midden hun favoriete sprookjesfiguur te tekenen. In de vlakken er om heen wilde
ik hen symbolen laten tekenen uit sprookjesverhalen. Dat kon van alles zijn
zoals voorwerpen en personages. Ik merkte dat zij met name dit onderdeel
moeilijk vonden. Het thema sprookjes werd door hen als te beperkt ervaren, ze
konden hier niet mee uit de voeten. Wout bleef 'hangen' in Donald Duck en z'n
vriendjes en Joran bij het verhaal van Wolfje en Knir, Knar en Knor. Ze bleken
het moeilijk te vinden om hiervan los te komen. Ik liet hen hun gang gaan,
omdat zij wel lekker aan het tekenen waren.
Tekening van Wout, 9 jaar en 8 maanden |
Daarna liet ik hen bij iedere
tekening een woord opschrijven dat voor hen de essentie ervan weergaf. Wout
herhaalde hierbij een aantal keren eenzelfde woord, zoals vriend/vriendin en
grappig. Ook bleef hij erg 'in het verhaal' en vond hij het lastig om eigen
woorden te kiezen. Maar ik was juist zo nieuwsgierig naar hun eigen associatie,
los van hoe het verhaal gaat.
In een poging hem uit zijn impasse
te halen, vroeg ik hem nieuwe symbolen te tekenen aan de hand van vragen die ik
hem stelde. De vragen die ik hem stelde, waren achtereenvolgens:
- Wat is je grootste hobby?
- Wat doe je het liefst als je vrij
bent van school?
- Waar heb je echt een hekel aan?
- Wat is een droom van jou die je
uit wilt laten komen?
De tekening duiden
Zijn antwoorden: hockey, naar buiten toe gaan, als iemand je pest en prof hockeyer worden, gaf hij met kleine tekeningetjes weer. Daarna ontspon zich een prachtig gesprek, waarin Wout heel openhartig sprak. Uitgangspunt voor dit gesprek was, naast de symbolen die hij getekend had, de plek waar hij ze had getekend. Want elk van deze plekken heeft z'n eigen betekenis.
* De in het midden getekende
personage staat symbool voor de eigenschap(pen) die je in anderen bewondert.
Deze eigenschap bezit je zelf echter vaak ook. Dat is een van de redenen waarom
deze eigenschap je aanspreekt.
* De bovenkant staat voor een
kwaliteit die je heb.
* Links is de kant van het verleden:
waar je vandaan komt, wat je hebt meegemaakt of verwerkt hebt.
* De onderkant staat voor het stuk
waarin je nog iets te ontwikkelen hebt.
* Rechts is de kant van de toekomst,
waar je naartoe wilt of wat je wenst.
Deze betekenis van de verschillende
plaatsen vertelde ik echter niet aan Wout toen ik hem de vragen stelde. Ik liet
hem zelf kiezen waar hij de symbolen plaatste. Terwijl wij praatten over zijn
tekening, veranderde er iets in de stem van Wout. Ook Joran merkte dit op en
benoemde dit zelfs naar Wout. Zijn stem werd zachter en ik kon zien dat hij het
soms best even moeilijk vond om antwoord te geven. De door hem gekozen
symboliek en woorden vertelden mij veel over hoe hij handelt in situaties
waarin hij zich onzeker voelt, wat hem helpt om hieruit te komen en wat hij nog
verder zou kunnen ontwikkelen om steviger in zijn schoenen te staan, zodat hij
letterlijk en figuurlijk niet omver geduwd zou kunnen worden.
Verantwoordelijkheid als 'begeleider'
Bewust vertel ik hier niet exact na
wat Wout mij heeft verteld, omdat ik dat te persoonlijk vind. Ik werd er zelf
ook door geraakt merkte ik, dat hij in zijn tekening zoveel over zichzelf
vertelde. En dat hij zo eerlijk op mijn vragen reageerde, iets waarvoor ik hem
na afloop ook gecomplimenteerd en bedankt heb. Ik ben me er terdege van bewust
dat ik als 'begeleider' bij het tekenen de taak heb zeer zorgvuldig om te gaan
met wat de kinderen met je willen delen. Die verantwoordelijk neem ik zeer
serieus. En het is waarschijnlijk ook die houding die maakt dat zowel Wout als
Joran zo open waren in hun reacties.
Tijdens dit soort momenten moet ik
vaak aan mezelf denken als kind. Ik was behoorlijk verlegen en praten over
gevoelens en wat me bezig hield, deed ik eigenlijk niet. Als ik Wout en Joran
dan zo hoor praten, ben ik stiekem apetrots op hen dat zij durven delen. Een
kwaliteit die zo belangrijk is om echt contact te kunnen maken.
Ook met Joran praatte ik over zijn
tekening, waarbij ik juist vooral in ging op de woorden die hij erbij
geschreven had. De jongens waren danig onder de indruk dat ik dat allemaal in
hun tekeningen kon 'lezen'. Voor hen is het bijna magie, maar voor mij is het
'simpelweg' goed kijken, luisteren en vragen stellen en ruimte bieden.
Idooltekening
Aan deze tekenopdracht lag de
idooltekening ten grondslag zoals ik die geleerd heb tijdens de tekenopleiding.
Bij de idooltekening wordt in het midden een persoon getekend die je erg
bewondert. In de vier ruimtes er om heen worden vier verschillende onderwerpen
getekend (deze hebben geen betrekking op de persoon in het midden). Bij de
verschillende tekeningen worden eigenschappen/kwaliteiten geschreven. Ook nu
kan de tekening weer geduid worden met behulp van de gekozen symbolen, woorden
en plaatsen.